torsdag 23 september 2010

Artegen kost

Vad är bra mat? Vilka råvaror ska jag välja att äta för att må så bra som möjligt? Hur är min kropp komponerad och vilket bränsle behöver den? De senaste åren har jag ställt mig dessa frågor, och min upplevelse är att jag kommer närmare och närmare svaren.
Vad händer när du tankar en bensinbil med diesel? Den går sönder.Både en bensinbil och en dieselbil behöver bränsle, men de behöver olika bränsleblandning. Våra kroppar behöver också bränsle. Vår bränsleblandning kan variera, men det finns grundläggande sanningar att applicera på hela vårt art - människan. Det finns ingredienser som vi mår bra av, och det finns sådana som vi tar skada av.
Vi är inte primärt gräsätare, vilket gör forskning på gräsätare ofullständig. (Exempelvis att testa hur kaniner reagerar på animaliskt fett, och använda det som sanningar för människors reaktioner på animaliskt fett). Våra kroppar är formade att hantera animalisk föda. Jag har full respekt för att människor ändå väljer bort animaliskt fett för vegan- eller vegetariankosthållning, alla har sitt eget val att göra.
Orsak och verkan - det som åker in kommer ut, i någon form. Det du stoppar i dig påverkar hela "maskineriet" i dig. För mycket socker och/eller vitt mjöl kan ha katastrofala följder för en människokropp. En mycket negativ effekt som för mycket socker och/eller vitt mjöl kan ha är överväxt av Candida, en jästsvamp. Läs mer om det här. En överväxt av Candida påverkar kroppen på ett multipelt skadegörande sätt.
Jag har kommit fram till att en artegen kosthållning, alltså att äta den typen av råvaror som min kropp är komponerad för att äta - är det absolut bästa sättet för mig att hålla mig frisk. det hjälper mig att hålla mitt beroende i schack, jag får i mig minimalt med kemikalier och andra tillsatser, och jag håller igång en fräsch förbränning i mitt "maskineri" - min kropp. Artegen kost innebär sådan mat som människan ätit i alla tider, under årtusenden. Inte den processade industrisörjan som kallas mat och som säljs i diverse förpackningar nedklottrade med E-nummer.

Inga kommentarer: