lördag 31 juli 2010

Faserna

Flera steg av uppvaknande - är resultatet av beroendekursen. Jag har även fått ord på vart jag är och vad som är nästa steg.
När jag först kom fram till att jag vill lägga om kosten handlade det om:
JAG FÅR INTE socker.
Jag får inte äta det, jag får inte äta det, inte det, inte det. Och så vidare.
Ganska snart kom jag vidare till att
JAG KAN INTE äta socker.
Steget därefter är
JAG VILL INTE äta socker. Nu börjar ett uns av frihet kännas i uttrycket. Det handlar inte om vad jag inte får eller inte kan, utan om vad jag inte vill. Men fortfarande är det inte ett helt befriande förhållningssätt.
JAG BEHÖVER INTE äta socker.
Där är mitt mål. Där försvann cementväggen framför mig och helt plötsligt syns vägen igen. Dit ska jag.
Jag upplever att jag befinner mellan KAN INTE och VILL INTE. Det är en bra bit kvar till BEHÖVER INTE.

Inga kommentarer: