fredag 19 februari 2010

Delirium i kassakön på ICA


Även om drogen varierar, tror jag att känslan av att vara "hög" kan vara liknande. Oavsett om det är ett narkotikaklassat preparat, alkohol, nikotin, eller socker, så har drogen en inverkan på mig som beroende som är som ett rus. Jag har tidigare här på bloggen listat mina triggers - alltså vad som sätter igång min beroendeperson och triggar mitt sockerbegär. Tuggummi är en sådan trigger. Fullproppade med sötningsmedel missbrukar jag dem lätt. Jag tar gärna två i taget, och så fort som den första smaken försvunnit spottar jag ut och stoppar in två nya. Så kan jag med lätthet hålla på till ett paket gått åt (25 bitar/2 = 12 "portioner".) Det står på förpackningen "överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan". Det är inte mitt problem, jag påverkas inte alls i magen. Det BORDE stå "överdriven konsumtion kan ha berusande verkan". För precis så är det. Jag står i kön till kassan på ICA och ska köpa två buketter vita tulpaner eftersom vi ska få besök i helgen. Jag är inne på tuggummi nummer "alldeles-för-mycket" och plötsligt infinner sig berusningskänslan. Ljudet i den stora Supermarket-butiken blir dovare. Människors rörelsemönster saktar ned. Jag ser omgivningen mer som i en tunnel och ögonlocken blir tyngre. Min andhämtning lugnar sig och hjärtat slår långsammare. Just där - just då - är känslan en tillfredsställelse, men det är bara för en mycket kort stund. Det slår aldrig fel. När ruset är över, vilket det är på några minuter, infinner sig ett aggresivt sug efter mer. Mer socker. Jag måste ha mer.

Just nu och de senaste månaderna har det gått helt ok. Jag har haft max fem återfall, vilket i mitt fall är bra jobbat. När ruset på ICA gått över i ett nytt sug slutar det inte med att jag sätter i mig godis eller kakor eller glass eller något liknande. Det blir antagligen fler tuggummin innan natten kommer.

Inga kommentarer: