måndag 15 februari 2010

Alla hjärtans dag - med bär och mörk choklad



Gårdagen - en utmaning för många sockerberoende. Kanske större än alla andra "vanliga" dagar. Man SKA äta sötsaker på alla hjärtans dag - det hör till. Jag gillar faktiskt ICA-reklamen just nu där Stig säger att det är ju "vi" (med syfte på handeln) som skapat alla hjärtans dag för att få sälja mer, precis som mors och fars dag, halloween, jul... Skönt perspektiv.
När "traditionen" klickar in och jag tror att jag borde och måste äta sötsaker eftersom det "hör till" kan jag helt enkelt skaka av mig det eftersom det är ett skapat behov, en skapad nytradition. Ett stort fång röda rosor, tjugo stycken, står majestätiskt på vårt matsalsbord. Till dessert igår, efter en god wästerbottenostpaj till förrätt och ingelstakalkon med pesto, bacon och parmesan, hackade vi ner färska jordgubbar, blåbär och riven mörk choklad i en god dessert. Bär är en MAKALÖS lösning på dessertfrågan. Alltid.

Inga kommentarer: