söndag 17 januari 2010

Stor skillnad på att laga och att äta

Jag älskar att laga mat. Jag älskar att gå in på vår lokala ICA Trossen och botanisera bland underbara råvaror. Själva tillagningen av en måltid känns som terapi, som en stor lunga med massor av syre. Det är häftigt att testa nya blandningar och våga ta ut svängarna lite. Min man säger att jag utvecklas som kock hela tiden, och jag håller med honom. =) Efter en dag på jobbet är det skönt att komma hem och börja plocka bland grytor och stekpannor, skärbrädor och vitlökspress. Men jag har ännu inte lyckats hitta samma harmoni i själva ätandet av maten. Jag har svårt att slappna av och njuta, jag nästan slänger i mig. Det som börjar med en underbart avslappnande upplevelse landar i en fortkörning. Måste lära mig att hålla hastigheten.

Inga kommentarer: