måndag 25 januari 2010

Nytt grepp

Efter morgonens invägning (måndagar) står det klart att jag behöver åtgärda storleken på portionerna som jag äter. Jag sportar som aldrig förr, men vågen pekar åt motsatt håll. Min enkla analys säger mig att jag helt enkelt under en period spänt ut magsäcken, eftersom jag äter mycket och ofta. Mitt sockerberoende håller jag i schack, intaget av kolhydrater är på miniminivån. Min överätarmentalitet är däremot det som jag behöver sätta fokus på och hantera. Det har kommit fram i ljuset tydligt, särskilt de sista månaderna.
Jag har ingen övervikt att bekämpa, utan jag är helt enkelt observant på min kurva något som jag behövt vara allt sedan jag gick ned 18 kg med början för ca 5 år sedan.
Mitt första steg mot självhjälp är att ta hälften av vad jag tror att jag kommer att vilja äta, som första portion. När jag väl ätit upp den, får jag ta mig en allvarlig funderare på om jag verkligen behöver mer mat. Är jag fortfarande hungrig? Eller är det suget som tagit över?
Väntar med spänning på nästa måndags invägning, för att se om det givit resultat.

Inga kommentarer: