fredag 1 januari 2010

Nyårslöfte(n)


Ja, då var det dags igen. Nytt år, och på något sätt är det som upplagt för nya, livsförvandlande löften. Jag brukar vara rätt snål med nyårslöften, eftersom jag i grund och botten tycker att det är lite fånigt att koppla dem just till nyår. Om jag vill ändra på något kan jag väl göra det när som helst på året, eller hur? Nåväl, 2010 har även jag satsat på några nyårslöften, och jag är faktiskt riktigt taggad. Jag har bestämt mig för att inte äta bröd på hela året. Det är tätt kopplat med mitt sockerberoende eftersom jag upplever bröd som en trigger, något som sätter igång min beroendeperson. Jag klarar mig lika bra utan. Det känns faktiskt riktigt skönt definitivt, att inte äta en brödsmula på ett helt år. "För alltid" kändes lite väl länge, så jag får börja med ett år i taget. Mitt andra nyårslöfte är lite mer diffust, men jag ska försöka göra det så konkret som möjligt. Jag ska minska på portioner mat. När jag äter och vill ta mer, ska jag verkligen tänka efter. Vill jag ha mer för att jag fortfarande är hungrig, eller för att jag tycker att det är gott? Ofta är det just det senare, och det spänner ut magsäcken onödigt. Det tredje är att jag ska bli ännu bättre på att motionera (unikt löfte, jag vet.=) Jag och min make har varit i skidspåret 5 gånger de senaste 6 dagarna, så vi har börjat bra! God fortsättning till er alla.

Inga kommentarer: