onsdag 13 januari 2010

Jordnötter - not for me


Jag har historiskt inte varit en stor jordnötsätare. Men min make älskar jordnötter och i och med att vi har det hemma, har jag börjat äta jordnötter nu och då. Till TV:n på kvällen med en slät kopp te, man det vara gott med lite nötter. Men under morgonens promenad gjorde jag en analys av mitt förhållande till jordnötter. Det har blivit något av ett substitut, och jag märker att jag har samma tendens när det gäller mängd, som jag hade till annat smått och gott. Jag har helt enkelt svårt att veta när jag ska sluta, och hur mycket jag ätit. Framför allt manar det fram en känsla av att jag småäter på kvällen, vilket triggar andra delar av min beroendeperson. Så även om jordnötterna i sig, i lagom mängd, inte är varligt för mig, så väljer jag bort dem. De riskerar påverka mitt sug för mycket, och det är det inte värt.

Inga kommentarer: