söndag 24 januari 2010

Fortkörning - varje gång


24 dagar in på det nya året och jag har inte ätit en smula bröd eller brödliknande livsmedel på det nya året. Det är jag väldigt stolt över. Kanske är det så att eftersom fokus flyttats bort från brödproblematiken syns andra områden som jag måste jobba på, tydligare. Min hastighet när jag äter en sådan punkt som blivit ytterst tydlig. Jag har skrivit om det förut, att tillaga maten är underbart, som balsam för själen. Jag kommer ner i varv, älskar att hantera råvarorna och komponera maträtter. Men när jag ska sätta mig ner och äta går det av bara farten. Jag hinner inte tänka eller njuta, plötsligt är tallriken tom och känslan i magen lite för mätt. Jag har inte reflekterat, inte känt efter, bara tryckt i mig maten. Jag får börja med pauser efter varje tugga eller något liknande, för det här måste bli bättre.

Inga kommentarer: