fredag 29 januari 2010

Återfall

Skam. Det är det bästa sättet att förklara känslan. Det hann gå 24 dagar på det nya året, sen trillade jag dit. Egentligen är det längre än 24 dagar sedan ett så kraftigt återfall, det var i Thailand i november när jag åt en vaniljpanacotta.

Det började i söndags. Jag och maken gick in på det mysigaste caféet i Trosa, Kutter Konfekt, och skulle dricka te respektive espresso. 99% av deras sortiment är inte till för oss, men det finns några produkter med riktigt mycket kakao som fungerar. Vi går in och dricker kaffe/te där ibland, det är en fantastiskt miljö. Denna söndag gick vi av någon anledning inte helt på den linjen. Det blev en pralin med mörk choklad på utsidan (förledande) men med kola och nougat på insidan. Den var helt underbart god.

I tisdags firade som bekant jag och maken att utbildningen Musik & Eventarrangör fått fortsatt förtroende hos Yh-myndigheten. Jag är inblandad i den processen eftersom jag är med i ledningsgruppen för utbildningen. Innan tåget hemåt fick jag för mig att jag ville fira. Jag beställde en kardemummakaka och en chailatte (på syrap, inte te) och satte i mig innan tåget.

I onsdags satt jag i möte där en av deltagarna tagit med rejält med fika. Gigantiska kanelbullar, bisquier och tryfflar med mörk choklad. Jag åt två tryfflar.

Igår var jag på en branschträff i Sthlm och passerade en godisskål som jag inte kunde motstå. Små godisbitar i papper, och jag satte i mig sju stycken. Eftersom min make var med på branschminglet och vi tog två hotellnätter i Sthlm, fanns han med, men såg inte att jag tog godisbitarna.

Efter sju bedrövelser och åtta svårigheter bestämde jag mig för att berätta för honom. Jag vet av erfarenhet att det är det bästa (kanske det enda) sättet att sätta stopp för den destruktiva spiralen som ett återfall är för mig. Det kändes jobbigt och skönt på samma gång.

Så nu är jag tillbaks på ruta ett. Abstinent i ungefär exakt ett dygn, sedan godisbitarna trillade ner i matstrupen.

Nya tag.

Inga kommentarer: