onsdag 6 maj 2009

Tuggummi - en bov för mig


Jag förstod det först i höstas, att något så självklart som tuggummi faktiskt är en trigger för mig.
Klockan var inte ens elva på förmiddagen och jag hade redan satt i mig ett och ett halvt paket med Wrigley's EXTRA Professional plus CALCIUM sweet mint zylitol chewing gum.. Jag visste inte innan då att xylitol är ett sötningsmedel. Ännu ett bevis för att varje dag är en lärdom, att jag har en lång resa kvar. Jag hade fram tills då upplevt tuggummi som en fredad zon, att det till och med fungerat bra som substitut när jag blivit sugen på fel sorts mat. Men så det kan bli. Utan att ha förstått sammanhanget hade jag sakta men säkert fört över en del av min beroendementalitet på tuggummi och min konsumtion var på tok för stor. Jag tog alltid två i taget och så fort den begnnande smaken vek slängde jag ut tuggummit och började om med två nya. Två paket om dagen var inget konstigt. Sedan slutade jag tvärt eftersom jag fattade att det inte var bra för mig. De senaste veckorna har jag av okänd anledning börjat igen. Jag trodde i min enfald att "ett tuggummi någon gång i bland kan ju inte vara farligt", men det är det. Det värsta är att det sätter igång sug efter annat. Dags att strama upp.

Inga kommentarer: