måndag 18 maj 2009

Chokladmousse - en vinnare!






Sedan lågkolhydratkost gjorde intåg i mitt liv för tre år sedan, och ännu tydligare efter upptäckten att jag är sockerberoende för ett år sedan, så är "dessert" ett ord jag fått stryka ur min matsedel. Nästan i alla fall.
Jag som tidigare varit maniskt förälskad i allt vad desserter och sötsaker heter, har gjort helt om, och slutat med dessa "läckerheter".

Men det finns några få alternativ som jag kan äta. En variant av chokladmousse är en sådan.

CHOKLADMOUSSE För 2 personer
1. Du behöver 3 äggvitor och 2 äggulor (den modige äter den tredje äggulan rå, mycket nyttigt protein)
2. Smält 4 rutor mörk choklad (över 70 %) i vattenbad
3. Vispa äggvitorna till hårt skum
4. Rör ner ägggulorna i den smälta chokladen
5. Vänd ner hälften av äggviteskummet i chokladen/ägggulorna, få en jämn "smet"
6. Häll ner resten av skummet och blanda jämt.
7. Häll upp i 2 skålar
8. Ställ in i kylen, gärna en timme eller två innan den ska ätas
9. Garnera med vispad grädde och lite blåbär
10. Färdigt!

Färsk ananas är en annan favorit.

2 kommentarer:

Tove sa...

Låter och ser jättegott ut! Hur funkar det med sockret från chokladen? Jag har letat och ännu inte hittat någon choklad som inte innehåller tillsatt socker.

Anonym sa...

Hej Tove! Mörk choklad över 70 % (gärna 86%) är inte en en trigger för mig, och är "godkänd" enligt ex GI-metoden. Så därför använder jag just den i moussen. /Gunilla