söndag 19 april 2009

Röding - en utsökt fisk


En positiv effekt av att jag lagt om kosten samt insett mitt beroende av socker är att fisk blivit ett vanligare inslag i min matvardag. Av olika anledningar äter jag inte lax, men det finns en hel del annat att hämta från havet också. Röding är underbart gott och lätt att tillaga.
Igår blev det sojamjölspanerad röding med aiolislungad broccoli och grönsallad. Citronskivan som garnering är ett måste..=)

Gör så här:
1 rödingfilé per person
vänd filén i ett lätt vispat ägg och panera sedan med sojamjöl på båda sidor.
Stek på ganska hög värme några minuter per sida tills fisken "reser" sig upp en aning.
Sallad:
skär broccoli och skölj
vänd ner i en klick aioli (mängd efter smak)
addera med vanlig grönsallad och ex tomat och zuccini eller gurka.
Glöm inte citronskivan.

Middagen är klar på 15 minuter och smakar förhoppningsvis riktigt bra.! 

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Låter smarrigt, måste provas!
Huggisar P

Vilhelmida sa...

Men Gunilla, röding finns väl inte i havet? Inbillar mig att det är en insjöfisk...? ;) Såg gott ut!

Gunilla Carlsson sa...

....hoppsan..... det kanske det är? Väldigt gott i alla fall....=)