måndag 27 april 2009

Jambalaya och GI-start!


I går var det dags att ta vara på en del råvaror som snart hade gjort sitt om jag inte tillagat dem. Jag inhandlade lite olika viltvaror till påsken, liksom delikatessköttbullar och annat gott. Älgkorv, hjortkorv, rökt renkött, köttbullar och kassler utgjorde basen i något som skulle kunna gå under benämningen "Jambalaya". Den brukar ju vanligtvis innehålla fisk och skaldjur också, men det gjorde den inte igår. Därtill champinjoner, broccoli, kålrot, gul lök, zuccini toppat med creme fraise, en skvätt fond och gratinerad med västerbottenost. 
Det smakade faktiskt riktigt bra och nu har jag matlåda för nästan hela veckan.

En annan glad nyhet är att tre av mina vänner, som alla fött sitt första barn de senaste fem månaderna, har bestämt sig för att bli av med sina sista gravidkilon. De ska köra GI i en månad (till att börja med kanske. =) och jag kommer att supporta så mycket jag bara kan med menyförslag och tips. Heja Ida, Caroline och Jenny! 

2 kommentarer:

Vilhelmida sa...

No Jambalaya for me thats for sure... ;) Det har gått bra så här första dagen, har tyvärr inte kunnat följa din excellenta meny helt, men har iaf inte ätit några carbs! =) Det blir nog bra det här.

Gunilla sa...

Hej min vän! Det viktigaste är att du håller dig borta från carbsen. Löste det sig med grapefrukten?