torsdag 19 mars 2009

Socker - en drog i allra högsta grad


Maltesers, Centerrullar, Ben & Jerrys Chocolate Chip Cookie Dough-glass, Daimstrut, Daim, Brejk, Twix, kladdkaka, vaniljsås, maränger, Fefreshers, McFlyrru med kolasos och extra daim, vit choklad, glass, Mentos jordgubb, kakor, kanelbullar, muffins, oboy.

Detta är några av mina sockertriggers, saker som sätter igång min beroendeperson. 

När jag var i mitt värsta utagerande, för drygt fyra år sedan, kunde min dag se ut så här:
Frukost - överblivna godispåsen från kvällen innan
Mellanmål  - en varm choklad med muffins på centralen
Lunch   - två cremecheesebagels och en chailatte följt av en raider
Mellanmål  - en påse maltesers (400g)
Middag  - en burk Ben & Jerrys Chocolate Chip Cookie Dough-glass
Kvällsmat  - maränger med kolasås

Jag konsumerade dessutom mest skräpmat, om det inte som här ovan, var mest sockerbaserade livsmedel. Pizza, hamburgare, bagels, foccacia, drickyoghurt, smoothies.

Idag har jag lagt om kosten och lagt till goda vanor. Det är tre år sedan den stora brytpunkten, ett år sedan insikten om mitt beroende. Det jobbigaste i hanteringen av mitt beroende är tillgängligheten. Jag bor och lever i en storstad med hög puls. Det finns en stor tillgänglighet till godis/snabbmat/bullar/smörgåsar/läsk etc. Varje dag är ett beslut. Varje måltid är en markering. Ingen annan än jag själv kan ta ansvar för min egen person. 
 

2 kommentarer:

Hana_Caena sa...

min dag innan kostbyte

Frukost; varm macka på vitt mjukt bröd, rikligt med smör och massa smält ost.
mellis 1: nått godis inköptespå första rasten,
Mellis 2; en kaka och sprite kanske
Lunch; en fuccazia bröd med ost och kyckling mellan och nån god kaka till
Mellis 3; kanske en frukt..
Middag; pasta med smör alt varm macka på vitt bröd med grillad kyckling och ost.
Efterrätt; glass med stekta bananer och chokladsås.
Mellis 4 minst 200gr marabou chokladkaka..

Suck.. en vanlig dag.

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för din kommentar. Jag känner igen mig, helt och fullt. Kram