fredag 27 mars 2009

Pressbyrån - en potentiell fälla




Det är en underdrift att säga att mataffärer, butiker och kiosker är uppbyggda i syfte att attrahera mig som kund att konsumera. Jag vill dra det längre än så, de är uppbyggda för  att jag som kund ska konsumera sötsaker, eftersom det är allmänt känt att ett välbehag (som sockerprodukter ger) ofta gör oss ännu mer benägna att handla. Jag brukar ibland, när jag inte har bråttom och än viktigare, när jag inte är hungrig eller sugen, gå in på ex Pressbyrån och titta mig omkring. Vad är det som jag kan äta i denna butik utan att det skadar mig? Frukt, mineralvatten, mörk choklad över 70 %, kaffe (men jag dricker inte kaffe( te och nötter. Jag skulle kunna köpa tuggumi också. I övrigt är deras utbud bedrägligt för en sådan som jag. Glass, godis i så många sorter att man går vilse, nybakta industribullar, wienerbröd, bagels, muffins, drickyoghurt, läsk. Volymen av de olika varorna talar sitt tydliga språk. Det fullkomligt väller över av sötsaker och helfabrikat, men man får vara glad om frukten i hyllan är relativt fräsch eller finns överhuvudtaget, särskilt om man vill handla på eftermiddagen eller kvällen. 
Jag kan inte heller köpa te på Pressbyrån av den enkla anledning att kaffe/te-maskinen står precis jämte skåpet med nybakta delikatesser, det är som att be om problem.