söndag 15 mars 2009

Helgens läckerheter





Helgen har bjudit på både Melodifestival och Så ska det låta.
Claes Malmberg är en underbar underhållare!

Sedan jag började med lågkolhydratskost har jag fått upp ögonen för förrätter.
En favorit är lika enkel som den är god; färska räkor med lite aioli eller bara lite majonäs. (bilden är på de som blev kvar..=)

Fisk är gott, fräscht och nyttigt och rödspättafiléerna fick sällskap av en broccoli och rädissallad. 
Fisken panerade jag med ägg och sojamjöl och grönsakerna blandades ner i creme fraise och majonäs. Även det enkelt och jättegott!

Dessert är något som jag älskar. Tidigare var det sockerbomber av alla dess slag om slank ned, nu är det spännande alternativ, som faktiskt smakar mycket bättre än de tomma föregångarna!
Chokladmousse görs smidigt genom att separera 3 äggvitor och 2 ägggulor. Värm mörk choklad i vattenbad och rör ner ägggulorna. Vispa upp äggvitorna och vänd ner i chokladen. Sätt in i kylen (helst någon timme) innan servering. Toppa med vispad grädde och riven mörk choklad! Det känns riktigt lyxigt att kunna äta chokladmousse trots att jag är sockerberoende. Jag får bara passa mig så att det inte blir till en överdrift, för det kan sätta igång längtan efter andra sötsaker. 

Ett något mer kolhydratsfyllt alternativ är fruktsallad (min variant toppad med hallon) och en klick vispad grädde. Garneringen är smält mörk choklad.
Testa du också!

Inga kommentarer: