fredag 13 mars 2009

Ägg - en fantastisk nödvändighet


Ägg är ett favoritlivsmedel. När jag rör ihop äggen till röran på morgonen brukar jag lägga i en klick creme fraise, det ger en rundare och godare smak tycker jag. Testa nästa gång!

Ägg innehåller protein, viktiga fettsyror och livsnödvändiga mineralämnen och vitaminer.
Visste du att ett ägg ger omkring 3 % av en vuxens dagsbehov av energi, men ännu större andel när det kommer till rekommenderat intag av flera viktiga vitaminer och mineralämnen. Ex 13 % Riboflavin, 31 % Selen, 13 % Jod och inte minst hela dagsbehovet av vitamin B12.
Äggvitan består av 10 % protein och 90 % vatten. Gulan innehåller mest nyttigheter, där finns fettsyrorna, A-vitamin, olika B-vitaminer, vitamin D,E och K. Det är bara vitamin C som saknas!

Det finns en skröna om att för mycket ägg skulle ge höga kolesterolvärden men så är inte fallet. Kolesterolmängden i maten påverkar nämligen kolesterolvärdet i kroppen mycket lite. 

Ägg passar bra i kosten om du är gravid eftersom ditt näringsbehov är extra högt. Äggen ger ett extra tillskott av järn, folat, kalcium och protein, som är särskilt viktiga för att fostret ska växa och utvecklas som det ska.

Ägg lämpar sig i livets alla skeenden, eftersom livsmedlet har hög näringstäthet.
Det fungerar ytterst bra för de av oss som är sockerberoende, eftersom ägg kan ätas för sig själv som ett mellanmål, eller som en del av en god frukost, eller när man känner för det!
Personligen väljer jag ekologiska ägg så ofta jag kan. 


Mer info om ägg: http:svenskaagg.temp.box.se/attachments/90/1280.pdf

Inga kommentarer: